Ahad, 15 Ogos 2010

takut kena breast canser.. :'(


Pagi tadi aku call office mate aku, devaki..asyik ingat kan dia jer since sabtu ari tu.Macam ada yang tak kena.jari ni terus tekan butang dail..~~~tut tut~~~ ~~tut tut~~ "this is a voice.." aku terus matikan panggilan. hmm tak berangkat..Try sekali lagi.. ~~~tut tut~~ ~~tut tut ~~
"yes wanie.." Sayu jer suara dia di talian
"devaki, u tak masuk office hari ni..?"
"i dah minta cuti dari siva, mak kawan i tu dah meninggal wanie.." jawabnya teresak2 menahan kesedihan
"yang mana? kena kenser tu ke..? tanyaku untuk kepastian
"ha'ah.. i tak sempat tengok dia kali terakhir"
rupanya mak kawan rapat dia di Cameron, meninggal dunia disebabkan kanser payudara.. terkedu jap aku..rasanya baru last week kami berbual pasal kawan mak dia,memang tak boleh rengang kalo bertemu, seolah-olah ibu sendiri. nak buat macam mana itu semua takdir..kita sendiri tak tahu bila kita akan 'pergi'..

###################################

aku tak pasti samada ramai yang tahu mahu pun tak pernah ambik tahu tentang serius nya penyakit ini kalo terkena..

Serius ngeri tengok gambar dari google ni... huhu...

Barah merupakan antara kumpulan penyakit yang terjadi daripada tindakan sel yang bertindak di luar tabiat asalnya. Tahukah anda bahawa setiap organ pada tubuh badan kita terbentuk daripada pelbagai jenis sel? Pada kelumrahan serta sifat sedia asalnya, sel-sel ini akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta dihasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu.

Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu ini jugalah yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ketumbuhan ini boleh dibahagikan kepada dua jenis ketumbuhan iaitu benign(tumor bukan barah) dan malignan(tumor jenis barah). Jenis ketumbuhan yang pertama iaitu benign adalah merupakan ketumbuhan yang tidak membahayakan nyawa para penghidapnya. Hampir 80 peratus daripada para pengidap ketumbuhan payudara adalah dari kalangan mereka yang mengalami ketumbuhan jenis ini.

Barah payudara adalah merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Ianya berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ serta seterusnya menyerang organ serta tisu-tisu yang berhampiran. Sel-sel barah ini juga mampu untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal sekaligus memasuki saluran darah serta sistem perlimpahan (Lymphatic system). Inilah juga cara serta kaedah penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain para penghidapnya. Proses penjangkitan ini juga dikenali sebagai metastasis.

Penyelidik-penyelidik telah membuat kesimpulan bahawa punca utama menyebabkan penyakit barah adalah gandingan faktor keturunan (faktor genetik) dan persekitaran (faktor alam sekeliling).

Tahap serta peringkat penghidapan penyakit ini boleh dibahagikan kepada empat tahap.

Tahap 1
Ini adalah tahap terawal penghidapan penyakit barah payudara. Pada peringkat ini, ketumbuhan barah adalah dalam ukuran sebesar 2 cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya adalah terhad kepada bahagian payudara sahaja.

Tahap 2
Pada tahap serta peringkat yang kedua ini, ukuran ketumbuhan barah payudara akan meningkat diantara 2 cm hingga 5 cm. Selain daripada bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus limfa (yang terdapat pada bahagian bawah ketiak) sebagai sasaran serangannya.

Tahap 3
Saiz ketulan barah payudara berukuran 5 cm. Pada peringkat ini, barah payudara sudah melibatkan nodus limfa ketiak, kulit ataupun otot yang terdapat di bawahnya (otot bahagian dada).

Tahap 4
Pada peringkat serta tahap ini, serangan barah ini akan menjalar kepada bahagian serta organ-organ yang terletak agak jauh daripada bahagian payudara. Antara bahagian yang menjadi sasaran serangan barah payudara pada peringkat ini ialah nodus limfa pada leher, paru-paru, hepar ataupun tetulang penghidapnya.

Kadar kesinambungan hayat (prognosis) para pesakit kelazimannya berkait rapat dengan tahap penghidapan penyakit tersebut pada masa diagnosa dibuat.

Keadaan yang bebas daripada kanser selama 5 tahun adalah dianggap sudah sembuh daripada kanser payudara. Ini adalah 80% di tahap 1, 50-75% di tahap 2, 30-40% di tahap 3 dan kurang daripada 10% di tahap 4.

SUMBER dari : http://www.radiologymalaysia.org/breasthealth/bm/maklumat/apakahkp.htm

aku pun tak mahu kena sakit gini, siksa.. macam devaki kata auntie tu dah operate dua2 belah.. still virus tu menyerang...

P/S : semua penyakit berbahaya, yang penting jaga kesihatan sebab mencegah lebih baik dari mengubati..waallahualam...

2 ulasan:

bidadarihijau berkata...

ngerinye..moge sumenye sihat2 jeee

xazryx berkata...

mak ai .ngeri gile gambar nih .